My photo
Stories for my three heroes.

Friday, November 12, 2004

Semalam aku ajak Zaim ke bandar untuk belikan dia baju Melayu baru seperti yang dipinta. Kami pergi dengan LRT sebab jalan sudah tentu akan sesak di bandar. Sambil berjalan dalam panas terik Zaim terpandang nama jalan.

Dia bertanya,' Ayah why they put people's name as street names?'.

'That is to honor the individuals who have done a great service to our country. It's a honored tradition', jawab aku sambil terus memimpin Zaim melintas jalan.

'So Tuanku Abdul Rahman was a hero?' tanya Zaim lagi.

'Yup, he was our first Prime Minister. It was under his leadership that our country gained independence from the British' aku menjawab sambil memerhati kenderaan yang sedang menunggu lampu melintas bertukar merah.

Sampai di seberang, Zaim menoleh balik dan berkata, ' Is it also a tradition to litter the streets named after our hero?' .

Aku pandang Jalan TAR. Penuh dengan sampah, puntung rokok, kotak rokok, cawan kertas, plastik itu dan ini. ' I guess its a cultural thing', jawab aku. ' Let's get your baju Melayu quickly and go'. Aku tarik tangan Zaim dan berjalan ke hadapan.



No comments:

Post a Comment