My photo
Stories for my three heroes.

Monday, January 24, 2005

ORCHESTRAL MANOUVER IN THE DARK

Aku bawak Zaim dengan Nenek pergi tengok Orchestra kat KLCC petang semalam. Zaim setuju ikut Nenek hanya kalau aku ada bersama. Jadi inilah kali ke empat aku ke sana semenjak balik dari luar negeri.

Sebenarnya aku bukan pandai sangat dengan orkestra ni, yang aku selalu ingat orkestra RTM dengan Orkid Abdullah. Sebab apa aku boleh ingat, tah la tapi ... scary. Zaim masuk aja dah mula explain semua instrument kat aku.

'That's a basson' kata Zaim menunjuk kepada seorang lelaki memegang alat meniup di baris kedua belakang.

'Yes he does look a bit odd' jawab aku selamba sambil terus memerhatikan pemain violin yang sedang meluruskan rambutnya yang panjang.

'AYAH! Not buffon, BASSOON... the long blowing instrument tu...' Zaim membetulkan aku. Annoyed agaknya.

'Oh.. that one... I thought it's a blow pipe', kata ku pura-pura terkejut.

'Why would there be a blow pipe in an orchestra?' Zaim tension.

'To shoot at people who act like a buffon of course', kata ku. ' People who forgot to switch off their handphones, for example'.

'Ayah........ you are such a BASSOON lah, ayah...!' kata Zaim.

Nenek tak kata apa. Dia hayal melihat tempat duduk-tempat duduk orang lain. Agaknya meneka harga tiket tempat duduk diorang.

No comments:

Post a Comment