My photo
Stories for my three heroes.

Monday, May 16, 2005

Semalam petang Adik merengek sebab kata dia ' I am bored. I got nothing to do!".
Adik dihukum oleh Ibu sebab dia telah melanggar peraturan Ibu. Akibatnya dia dilarang dari menyentuh komputer atau playstation sepanjang weekend.

Kesian melihat dia, aku ajak dia dan Abang ke Taman Tasik Permaisuri main bola. Iye la, kalau asyik terperap dalam rumah merenung komputer, playstation, aku rasa eksesais yang dia buat cuma jari dia aja.

Sampai di Taman memanglah ramai orang. Kami bermain bola tendang-tendang aja, sambil aku beri arahan sana-sini. Yang paling seronok aku tengok telatah Adik. Bila dia berlari, kedua-dua tangan dia akan lurus ke bawah dan melekat ke tepi pinggang. Aku dan Abang ketawa melekek-lekek. Memacam komen aku berikan kepada Adik dan seperti biasa ditambah oleh Abang.

'Why you kick so soft?' .'Yea, like a girl'
'Stop the ball first before you kick'. 'He doesn't know how'
'Don't use your hand'. 'That's handball, penalty Ayah, penalty!'
'Stop and kick ... it's easy'. 'He has two left legs, that's why'

Adik merajuk. Dia terus duduk mencangkung atas padang membelakangi kami.
'I don't want to play with you anymore. I just want to sit here and be quiet'. Berapa kali tah dia merajuk. Tapi setiap kali Adik mencangkung, Abang akan tendang bola pelan-pelan ke arah Adik. Dan entah macam-mana, Adik bila lihat bola muncul depan mata dia, akan kembali bermain, marah ke merajuk ke.

Akhir sekali aku cabar Abang dengan Adik, siapa berlari paling pantas ke tanda didepan, akan dapat Slurpee hijau. Abang dan Adik bersiap. Sebaik saja aku kata 'Go', aku tarik baju Abang. Adik menonong berlari dengan tangan dia yang begitu dan tentulah Adik menang. Abang grumble, tapi bila dia ternampak cara Adik berlari, dia ketawa terbahak-bahak.

Sampai kat 7-Eleven, Adik surh Abang beli Slurpee sementara dia nak nak minum Coke Vanilla.

No comments:

Post a Comment