My photo
Stories for my three heroes.

Saturday, November 19, 2005

KNOWLEDGE AND HUMILITY

Bulan puasa lepas Zaim bertanya pada aku, 'Ayah, what's the Lailatul Qadar?'. Kami sedang memasang pelita di pagar. Kali ni aku pasang 6 biji pelita aja. Sebab pertamanya minyak tanah mahal dan dah susah nak dapat kat kedai apek tu( lagipon apek tu dah tahu aku bukan cina, so no diskaun). Sebab kedua, aku tak tahan bau minyak tanah melekat kat tangan.

'It's the holiest night during Ramaddan', jawab aku tanpa banyak berfikir.
'Yeah, but why?', tanya Zaim tak puas hati.

Aku toleh ke Zaim. ' Well, it's suppossed to be the night when the first verse of the Quran was brought down to earth! It is so special that it is said to be better than a thousand months', kata aku mengingat apa yang aku pernah baca.
'Ooooo... ', sahut Zaim tersedu-sedu. 'Yes... ooooo', jawab aku pula.

Kami masuk ke dalam. Aku sambung, ' It is said that if we do a lot of ibadah, the pahala should be 1000 times more than on any other ordinary night'.

Zaim angguk. ' How come you know so much? ', dia tanya balik kat aku.

'I don't. I read and I listen. No one can claim he knows everything. You know the story of Nabi Musa?' , aku tanya Zaim.

'Tell me', jawab Zaim.

Lalu aku ceritakan tentang Nabi Musa yang pada satu ketika mengatakan beliaulah manusia terpandai tetapi diingatkan oleh Allah bahawa ada yang lebih pandai. Aku sampaikan tentang arahan Allah kepada Musa untuk membawa ikan di dalam balang dan sekiranya ikan hilang maka Musa akan bertemu dengan bijak pandai itu.

Di sini, Zaim terus menjerit, ' Is it about Khidir the Guide?'

'Yes, you know about him?', tanya aku. Aku cuma kenal dia sebagai Nabi Alkhidir.

'It's in the book i read. From my Agama class', kata Zaim. Dia bangun ke piano dan mencapai sebuah buku berkulit hijau dari beg sekolah dia. Selected Stories from the Quran - tertulis di depan.

Aku tersenyum dan berkata, 'See, reading is very good. You read so you know stuff'.
Zaim angguk.

Terlintas pula di fikiran aku. Aku ingat aku lebih tahu dari anak kecil aku, rupanya dia pon sudah mengetahuinya.

No comments:

Post a Comment