My photo
Stories for my three heroes.

Friday, November 18, 2005

TRAVELLERS' RAYA

Raya tahun ni aku nak buat sesuatu yang lain dari selalu.

'Instead of Raya in Johor, we go somewhere else. After Prayer, we go North, ok?', aku cerita dengan Ibu dan anak-anak. Mereka angguk saja. Atok dan Nenek pon nak ikut sama. Aku rasa janggal tapi sebab nak tengok kelainannya tu, aku gagahkan juga.

Jadi kami, buat pertama kalinya( selain masa kat luar negeri dulu) telah beraya pertama bukan di rumah atau di kampung seperti kebiasaan orang. Kami ke Perak iaitu Lumut, Teluk Batik dan Pangkor. Macam orang melancung. Abang dan Adik nampak biasa sahaja. Tidak merungut sangat pasal Raya yang berlainan ini.

Tapi sangkaan aku salah. Masa balik ke KL Adik bercerita, ' Ayah so strange we don't go back Johor. Raya different la Ayah! Can we visit Tok Bak nanti?'. Aku mengiyakan sahaja dan kata mungkin Raya Haji nanti.

Abang menyampuk juga, ' Ya Ayah, we didn't get to visit Tok Mak's grave'. Aku terdiam.

Baby Faim takda kata apa sangat, tapi aku rasa kalau aku boleh faham ' Meh! Meh! Meh!' dia tu, rasanya maksud dia mungkin, 'Duit raya, duit raya duit raya'. Agaknya la.

No comments:

Post a Comment