My photo
Stories for my three heroes.

Friday, April 25, 2008

MANAGING TIME

Malam tadi Abang datang kepada aku sambil aku mengetuk komputer menghabiskan kertas kerja. 'Ayah, could we make a deal?', kata Abang sambil menunduk muka. Mengelak dari memandang aku.
'What kind of deal. What about?', tanya aku berhati-hati.
'Computer time. I want to control my computer time', jawab Abang.
Ini menarik ni. Fikir aku dalam kepala.
'And how is that?', tanya aku.
'Well, say you allow me 4 hrs of computer playtime every week. I decide when I can play weekend or weekdays. So long as I don't play more than the 4 hrs.', jawab Abang.
'And how do I know you won't exceed the 4 hrs? Can I trust you?', aku bertanya.
'You know you can trust me', jawab Abang.

Abang akan mencapai 14 tahun usianya Oktober depan. Aku tak mengalami banyak kepelikan dalam menangani Abang. Selain dari kekadang dia suka merajuk diri bila tidak mendapat sesuatu, dari segi kerja sekolah dan mengetahui baik buruknya sesuatu tindakan, dia nampaknya boleh mengawal dengan baik. Aku jarang perlu menunjuk ajar kerja sekolahnya. Bila kadang-kadang aku minta buku untuk disemak, aku dapati dia buat dengan kemas dan jarang membuat kesalahan. Kadang dia sempat lagi buat kerja-kerja tambahan untuk markah bonus. Aku rasa aku boleh mempercayai Abang.

'I want a contract on it. Put it on a piece of paper and we both sign', jawab aku.
'No problem', Abang akur dan sekejap kemudian dia bawak kertas sehelai siap dengan tempat untuk initial dan tandatangan.

Aku tandatangan dengan senang hati. Tapi dengan ingatan bahawa aku boleh mengubah bila keadaan berubah seperti kalau aku tergerak menunaikan permintaan mereka membeli XBOX360. Abang mengganguk sambil memikirkan implikasinya.

Sekejap kemudian Adik datang dengan sehelai kertas. Tertulis disitu sejam main komputer pada hujung minggu. Ini kurang sejam dari apa yang aku benarkan. Aku pun tandatangan dengan senyum melebar.

No comments:

Post a Comment