My photo
Stories for my three heroes.

Wednesday, August 20, 2008

Abang dan Sekolah

Kaedah di kampung tempat kami tinggal ini ialah kalau kita berpindah rumah, kita mungkin perlu bertukar sekolah. Abang perlu bertukar ke sekolah yang lain apabila kami berpindah kelak. Oleh kerana dia sudah serasi dengan sekolah tersebut dan lokasi sekolah baru adalah lebih jauh jaraknya dari sekolah sekarang, maka aku dan Ibu membuat lawatan ke Jabatan Pendidikan untuk merayu supaya Abang dapat meneruskan persekolahan di sekolah sedia ada.

Bermacam alasan kami berikan, jarak persekolahan, keserasian, persahabatan dan lain-lain alasan. Pegawai Pendidikan mendengar dengan teliti dan mengangguk dan akhirnya berkata yang semua ini akan diputuskan oleh pihak sekolah sendiri. Kami disuruh pulang dan menunggu jawapan. Sebaik sampai di rumah, aku terangkan kepada Abang kedudukan perkara. Abang hanya mendengar sambil bermain Mass Effect. Tak lama kemudian pegawai pendidikan menelefon dan memberitahu bahawa sekolah tersebut memaklum yang mereka gembira sekiranya Abang tidak ditukarkan ke sekolah yang lain dan terus belajar di sekolah tersebut.

Aku dan Ibu merasa lega. Aku cuba berfikir dan mendalami pernyataan sekolah. Aku yakin bahawa keputusan sekolah tersebut pastilah bukan kerana Abang lebih banyak menggunakan masa cutinya bermain XBOX di basement.

Aku menepuk kepala Abang dan berkata, ' You are one weird kid'.
Abang terpinga-pinga dan bertanya, ' What did I do this time?'.

No comments:

Post a Comment