My photo
Stories for my three heroes.

Tuesday, November 18, 2008

Talking Science

Semalam sebelum tidur aku melayan Adik bermain Pokemon kad sambil mengambil kesempatan bertanya itu ini dengan dia.

'How is your school Dik?', aku bertanya sambil menyusun kad apa entah di atas meja mengikut arahan Adik.
'Good, but my science quiz was not so good, Ayah', jawab Adik sambil tangan dia menyusun semula kad yang aku letak tadi.

'Why is that?', tanya aku balik. Pada aku Adik adalah saintis ilmu hayat kepada Abang yang lebih suka kepada sains fizik dan pergerakan. Kemanusiaan berbanding teknologi.
'Well.. I missed one question and didn't get any point for that', kata Adik selamba meletak koin-koin kertas bertanda 10 di atas kad-kad aku. Aku tak faham pon apa maksud koin-koin tersebut. Aku berdiam sekejap.

'I forgot the answer. The question was asking "why is Force important to human?", Adik terangkan kepada aku.
Fikiran aku teringat kepada kelas Puan Lek. F=MA. V= U + at. Kelas dalam makmal fizik yang selalu kena buat eksperimen troli dengan pita detik. Yang Selalu aku jadi tukang catat masa dengan jam randik.

Aku paling ke Adik dan terus bertanya, ' Now have you found out the answer to that?'.
Adik mendongak, tapi belum sempat dia membuka mulut, Faim dah melompat dari depan TV ke meja dan menjerit.. 'I know, I know '.

'What do you know Faim?', aku bertanya kepada Faim yang masih melonjak-lonjak.
'The Force is important so I can be Jedi Master', jawab Faim sambil terus bersilat di depan TV.

Mata Adik terbeliak. Besar! Aku padang TV. Cerita kartun Clone Wars sedang ditayang.

No comments:

Post a Comment