My photo
Stories for my three heroes.

Wednesday, October 04, 2006

BIRTH AND IDENTITY

‘Abang, I think it is time’, Ibu berbisik ke telinga aku sambil mengoyang bahu ku perlahan-lahan.
‘Oh, it is? OK, OK let’s go! I go wake up Mummy first’ jawab aku sambil bangun terpisat-pisat. Aku lihat muka Ibu berkerut-kerut menahan sakit. Aku bongkar selimut dan juga lihat di tepi katil mencari sesuatu yang tak ku jumpa dalam kegelapan subuh.
Ibu yang pelik bertanya kepada aku, ‘Abang cari apa?’.
‘Kain yang Abang pakai tidor tadi’, jawab aku selamba.
‘Tu yang pakai tu!’, kata Ibu antara menahan tawa dan sakit. T

Tengahari itu aku mendapat gelaran Ayah.

'Encik, salah la, sini pendaftaran warganegara. Encik kena naik tingkat 2', dengan sopan je Makcik tu bagitau aku. Aku pandang keliling, patut pon semua nampak macam apek dan aya aja kat sini.
'Bang, we gotta go one floor up la...', aku ajak Abang naik ke atas. Abang tenang aja mengikut aku naik escalator.

Tiga hari di Hospital, kami dah boleh bawak Baby Zaim balik ke rumah. Sampai di rumah dan selepas ambik Tok Mak dan Tok Bak, Baby Zaim menangis. Muka dia merah dan badan dia terasa panas. Ibu yang masih baru, risau dan terus membawa Abang ke Klinik Kanak-kanak. Doktor yang merawat cuma senyum dan kata Baby panas dan muka merah sebab baru minum susu. Baby nangis sebab mungkin perlu tukar diaper. Tok Mak pon senyum bila Ibu cerita kemudian. Namun, itu bukan kali terakhir kami risau dan gusar tentang Abang. Setiap malam apabila dia menangis tak henti-henti, aku akan mendukung dan memeluk dia dan mencuba berbagai tingkah untuk mendiamkan anak sulong aku supaya tenang dan tidur semula dengan lena. Jatuh sedikit, luka sedikit, sakit sedikit ... tahap kerisauan aku melebihi dari yang sepatutnya.

'Do you think they will ask me to speak in Malay?', Abang tiba-tiba bertanya. Muka dia nampak pucat sedikit.
Aku nak tergelak tapi aku buat serius, ' Of course. This is to prove your citizenship. You better speak properly or they may deport you back to India'.
'Ayah, I am not from there la. I am Malaysian, you know', Abang jawab walaupun dia nampak risau.
'Ayah, please don't tease your son like that', Ibu mencelah tetiba.
Abang tersenyum lega.

Alzaim was twelve yesterday. Today I took him to get his identity card.

Dear Alzaim.

I am your father. I see you grow since you were such a little helpless baby. Ibu and I teach you everything we want you to know. We support your every effort, clapped at your success and cry your every dissapointment. We lavish you with all the love and all the toys we could afford. We cuddle you every minute of the night when you are upset, feverish or scared.

You are bigger now. As tall as I am, probably taller. You can think on your own, say what you want and shout at what you don't want. You are becoming more intelligent and I hope you will be all that I can ever hope to achieve. I accept all these changes in you. I love you all the same. For you are my firstborn and will always will be. Since the day you were born until I die, everything that I do, it will be for you.

No comments:

Post a Comment