My photo
Stories for my three heroes.

Tuesday, August 10, 2004

selingan - Mencari Arah ( Work in Progress )

Dengan fikiran kusut dan berkecamuk aku terus melangkah jauh. Nun dibelakang aku masih dapat mendengar kebisingan dari Pit Stop di seberang jalan.

Angin sejuk kutub utara bertiup kencang. Anehnya aku tidak berasa dingin langsung. Malah aku berasa badan aku semakin panas. Aku buka zip baju tebalku. Uwekkk ... tetiba aku muntah lagi. Habis keluar semua yang aku makan dan minum tadi di Pit Stop dengan Zach tadi.

Tapi kepala aku masih terasa berat. Aku rasa seolah-olah semua masalah di dunia ni terletak di atas kepala aku. Aku punya masalah dengan sekolah, masalah dengan kawan-kawan. Masalah dengan kematian. Masalah yang kecil dan besar. Semuanya menghimpit-himpit. Mendesak-desak dan menghentak-hentak. Aku tak tahan semua itu. Tapi aku tak tahu macam mana nak rentikan semua itu.

Entah macam mana kaki aku tersandung batu dan aku tergolek jatuh. Tersembam muka aku di atas tanah yang keras, basah dan dingin tersebut. Aku dapat rasakan darah panas mengalir dari luka di dahiku. Aku batuk dan muntah lagi. Aku cuba bangun dua tiga kali tapi entah apa yang memberatkan badan aku. Aku masih terbaring. Akhirnya aku mengalah dan terus terbaring meniarap. Bau busuk muntahku menusuk hidung. Sejenak aku terbaring diam.

Kemudian entah kenapa dengan perasan geram, aku menjerit, ' Is anybody out there? Help me. I can't get up. Help me!' Suara aku mengema dalam kedinginan malam. Aku tak rasa ada sesiapa pon malam-malam buta begini. Jadi aku terus berbaring kembali.

Kemudian dari arah belakang, tiba-tiba angin sejuk bertiup masuk keseluruh rongga-rongga pakaian aku menyentuh semua tubuhku yang terdedah. Sungguhpun sejuk tapi amat menyegarkan badan aku yang sangat panas. Kepala aku terpandang ke kanan. Jauh didepan aku nampak sayup kilauan jalaran ais di sungai Grand River yang membeku. Dihujungnya di Jambatan yang selalu aku lalui, aku nampak satu cahaya yang cantik dan memikat. Putih bergemerlapan. Lama aku amati cahaya tersebut. Kelihatannya seperti melambai mengajak aku. Perlahan aku bangun.

Aku rasa seperti segalanya akan berakhir di situ. It will end there. One way or the other, aku akan akhirinya di situ. Dengan langkah yang berat dan terhoyong-hayang aku melangkah ke arah penamat tersebut.

No comments:

Post a Comment