My photo
Stories for my three heroes.

Wednesday, January 18, 2006

YOU AND ME

Semalam aku balik awal dari pejabat. Pening kepala melihat banyak benda yang tak sudah-sudah mendatang.

Sampai rumah dekat pukul tujuh. Aku minta Ibu siapkan hidangan makan malam di meja dapur dan katakan aku mau makan sekali dengan Ibu, Abang dan Adik lepas Maghrib nanti.

Bila aku dah siap depan meja, aku tengok Abang dan Adik masih belum muncul.

'Abang! Come and eat' panggil Ibu.
'Just finishing this. And then can I pray first?', jawab Zaim dari meja depan.

'Adik..!' laung Ibu lagi.
'My cartoon finish 7.30 Ibu. I'll come ok', jawab Adik dari depan TV.

Aku sambung makan dengan Ibu. Kemudian baru diorang duduk makan sekali. Sambil makan, sambil cerita dengan Ibu.

Abang makan cepat. Habis aja dia minta excuse sebab nak sambung kerja rumah. Aku benarkan. Adik tengok Abang boleh excuse, dia minta ke depan sekejap-sekejap nak sambung tengok Spongebob. Aku kata takpa lah. Asalkan dia takda homework yang belum siap. Akhirnya aku dengan Ibu aja yang tinggal. Aku tengok pinggan Ibu dah kosong tapi dia masih 'kokoh' lauk atas meja tunggu aku habis makan la agaknya tu.

Aku kata ke Ibu, 'In 15-20 years, this will be a common scene for us. Just the two of us, you and me, wondering whether they have eaten or not and thinking whatever are they doing at this hour'. Ibu angguk, ' Yea, I'll be around...insyallah'.

Aku senyum.

Tetiba masuk Baby Faim ke dapur tarik tangan Ibu sambil berkata, ' Meh! meh! meh!'.

Aku tengok Ibu dan tergelak. Ibu pon tergelak sama.

No comments:

Post a Comment