My photo
Stories for my three heroes.

Wednesday, March 12, 2008

SHOE BE DO BE DO

'Look, Ayah! My new shoes', Adik menggayakan kasut barunya.
'Is that your new boots. The one Ibu bought at Mountain Equipment?', tanya aku berpura tidak tahu.
'Yes, and I am gonna wear for my school trip tomorrow', Beria-ia Adik menceritakan.

'Tell me again where you are going for that Tobogan ride and the snow shoeing thing tu?', yang ni aku tak pepura tanya sebab aku memang lupa.
'Seymour Mountain la... I told you so many times', jawab Adik sedikit keras. Apa pulak boleh lupa kegiatan anak dia. Gitu agaknya dia fikir dalam hati.
'Sorry Adik. I am getting old you know', aku cuma memohon simpati Adik.
'I know', selamba aja Adik menjawab tanpa berfikir panjang.

'It also means you are getting bigger. You got to do more things on your own without us. Like this school trip to the errr errr ....... Mountain', tambah aku. Aku dah terlupa balik nama gunung tu, jadi aku sebut aja la Mountain.
'I know Ayah. Thats why I told you I can walk to school on my own now. And back home. You have to let me', jawab Adik panjang.
Aku kena faham. Adik tau apa dia hendak dan apa dia boleh buat sendiri. Cumanya dia pada pendapat aku kurang self-discipline. Dia lebih suka sesuatu yang menyeronokkan hingga boleh lupa diri. Ini bermaksud hal-hal seperti homework, practise dan sepertinya amat susah nak lihat dia boleh betul-betul menumpukan diri.
'Ok la Adik. Next month when you reach 10, I will let you', kata aku mengalah. Aku pandang muka anak no 2 aku yang orang kata paling mirip wajahnya dengan aku. Anak yang masih nak aku atau Ibu peluk dirinya sebelum dia tidor. Aku tarik nafas dan beralih ke buku panduan pinjaman rakan aku. Pinggang aku masih sakit mengikut panduan-panduan tersebut.

'and Ayah! ... its Seymour Mountain, tau!', Adik mengingatkan aku.
Aku tertawa kecil.

No comments:

Post a Comment