My photo
Stories for my three heroes.

Thursday, March 27, 2008

ZEN OF BICYCLE REPAIRING

'Well... how Ayah? Is it OK now?', adik bertanya kepada aku. Kepala dia terjulur-julur ke depan cuba melihat apa yang aku sedang tukangkan.
'I fixed the nut already, but I think, when u paddle, it might come off again', aku jawab kepada Adik menerangkan masalah yang aku hadapi.

Adik diam sejenak berfikir. Aku pon terdiam berfikir sama. Lama jugak kami terdiam sambil bercangkung dan merenung masalah di depan mata.

Adik tetiba bersuara, ' Take them off, Ayah. I try to learn'. Adik menambah.
Aku mengangkat kepala ragu-ragu,' Are you sure. I don't think so la. Nanti you jatuh how?'.
Aku memang kurang yakin. Kalau aku cabut terus training wheels ni, sure Adik bermasalah nak mengiringi kayuhan-kayuhan Abang nanti. Dan satu lagi, aku akan perlu memegang basikal dari belakang sampai dia pandai.

Adik menangkap keraguan aku. 'You just help me hold the bike first. I will learn fast. Then I can try myself with Abang'.
Aku angguk dan akur dengan keyakinan Adik. Kami cabut training wheels yang memang sudah hampir tercabut. 'OK Dik, let's do it'.

Tak sampai sejam kemudian, Adik sudah boleh mengayuh sendiri. Walaupun ada jatuh-jatuh sedikit, dia boleh mengimbangi diri dia dengan baik untuk mengelak dari jatuh terlungkup dan mengelak dari memberi Abang peluang untuk ketawa berdekah-dekah.

Aku tersenyum dari pintu rumah. Ibu sembunyi di tingkap mencuri-curi dengan video kamera merakam telatah Adik.

No comments:

Post a Comment