My photo
Stories for my three heroes.

Friday, March 21, 2008

SELINGAN - BANG USIN ( WORK IN PROGRESS )

'Hah, kamu ada apa Din? Terpekik macam orang kena rasuk ni!', Tok Aji menjerit dari beranda. Aku pandang ke halaman. Din Bagak sedang menolak-nolak sambil mencengkam leher baju seseorang ke depan. Keliling Din Bagak ramai orang mengerumuni sambil bersorak-sorak. Aku perhati muka mereka satu persatu. Muka Ajin, Mat Lajim, Bang Min, Majid, semuanya kawan-kawan Din Bagak. Sesekali mereka tunjal-tunjal kepala orang yang dipegang oleh Din. Aku cuba mengenal siapa yang menajdi mangsa Din bagak kali ni. Dari jauh aku rasa macam kenal rupanya walaupun terdapat kesan lebam dan sedikit darah pada mukanya.Macam Bang Usin.

'Eh, apa kamu buat dengan si Usin tu?', Tok Aji menjerit sekaligus mengesahkan telahan aku. Dia terus terjun ke halaman dan mendekati sosok yang sudah tertiarap di laman rumah Tok Aji. Dia mencangkung depan Bang Usin , memegang dan mennggosok-gosok badan Bang Usin yang sudah layu. ‘Kenapa jadi begini? Kenapa macam ini?’,keluh Tok Aji penuh kesal. Aku berjalan perlahan-lahan menghampiri Tok Aji dan Abang Usin sambil mata aku megelak dari melihat muka Din Bagak yang pastinya bengis.

'Si gila ni la Tok yang buat kerja semua tu. Dia la yang baling batu-batu tu ke pondok-pondok kita semua, Tok. Kami dah tangkap Tok', jawab Din Bagak dengan keras. Muka Din Bagak merah padam macam orang kerasukan. Aku nampak Ajin mengganguk angguk kepala mengiyakan kata-kata Din Bagak, ketua kumpulannya.

No comments:

Post a Comment