My photo
Stories for my three heroes.

Friday, July 16, 2004

 
Selingan - Kelakar
 
Satu karektor Zaim yang aku tak faham ialah sifat penakut di dalam gelap dia. Dia tak bolehlah kalau nak tidor tu sendiri bila lampu dah ditutup. Maksud aku, bukan lah selalu tetapi lebih kerap dri tidak. Selalunya Ibu atau Nenek akan tidor sebelah dia. Bila dia dah lelap, barulah mereka berpindah. Kalau aku yang temankan dia tidor, kadang aku yang lelap dulu.
 
Mungkin salah aku jugak. Masa dia Baby, bila dia menangis malam, aku selalu tunjukkan dia sesuatu di luar rumah untuk menarik perhatian dia supaya senyap. Selalunya berjaya. Tapi aku rasa dah terlampau berjaya dah sampai bila dah sunat pon dia jadi penakut.
 
Ada sekali tu, aku dekat atas dan depa berdua dibawah menonton TV. Aku suruh Zaim ambik gelas dari dapur bawa ke atas. Dia kata OK la. Yang kelakarnya aku dengar perbualan ini.
 
' Adik, let's go to the kitchen '.
 
' Wait Abang, i want to watch this '.
 
' Aww..  Mannnnnnn. Come Adik!!'
 
Sekejap kemudian.
 
' Ok, Abang, let's go! What we do? '
 
' OK, you just go first, then you try to switch on the light. Ok, easy'
 
Sekejap kemudian aku dengar Adik berjalan dan lampu di pasang.
 
Aku dah tergelak dah. Namun aku cuba menahan. Bila Zaim muncul dengan gelas yang aku minta, aku terus tergelak. Zaim tersipu-sipu.
 
Walaupun Zaim ada takut dengan kegelapan, tapi dia paling suka baca cerita-cerita hantu. Mungkin sebab masa dia baca tu selalunya lampu masih terpasang. Tak tau la aku. Takut gelap mungkin satu sebab dia selalu menolak kalau aku ajak menonton kat panggung wayang. Tapi alasan dia selalunya nanti panggung wayang tu akan tayangkan iklan dan trailer cerita cerita akan datang, yang rated R. Dia tak boleh menonton bab-bab cam tu. Kata dia.
 
As usual aku malas nak berkata apa-apa.

No comments:

Post a Comment