My photo
Stories for my three heroes.

Saturday, July 24, 2004

LESSON IN HISTORY

 
Alzaim dah balik dari lawatan ke Finland, Sweden, Norway dan Denmark. Aku ambik dia di Airport. Dia suka saja nampaknya. Tapi aku tak sempat dengar seluruh cerita dia malam tadi. Sebab aku keletihan dan tidur lebih awal dari dia. Yang aku ingat sebelum aku tidor ialah dia tengah berceloteh dengan Adik. Adik bergolek-golek dengan dia. Sukanya depa.
Pagi tadi lepas aku keluar bilik mandi, aku tengok Zaim dah bertenggek atas katil dan Adik pon dah bangun. Ini suatu perkembangan baru sebab selalunya Zaim dan Naim akan bangun hanya selepas aku dah sampai ke pejabat.
' Ayah, You know i visited Bergen in Norway. Bergen was the old capital for Norway. But, they switched to Oslo later. Do you want to  know why Ayah?' Zaim bertanya kat aku tak pasal-pasal.
'Er .. was Bergen sacked by the Teutons?' Aku cuba mengagak. ' Or was Bergen caught fire during the long wintry nights in the Middle Ages.' Sejarah Scandinavia mana la aku tau sangat.
'Nope', jawab Zaim. 'They moved the capital in 1299. Do you know what's the old name for Oslo?' Dia bertanya lagi.
Aku tak tau. Jadi aku katala,' why don't you tell me. I really don't know about Norway that much. I only know about fjords along their beaches and that they don't have a good soccer team at the moment'.
'It is because the King wanted to move the castle to Oslo which at that time was named Kristiana. There was a big fire in Oslo though, but the city was rebuilt later'.
Aku angguk. At least ada la juga dia belajar sejarah. Pada aku sejarah itu penting untuk kita mengenal asal usul kita, untuk memandu kita bergerak ke hadapan. Kita belajar dari sejarah dan dari sejarah kita mengorak langkah. Sepatutnya sejarah mengajar kita mengelak melakukan kesilapan. Aku rasa banyak disaster yang berlaku yang bertaraf dunia disebabkan oleh sikap manusia yang tidak mau belajar dari sejarah. Manusia terlalu pandai seperti Hitler yang tidak mau belajar dari Bonarparte semasa melancar Barbarossa sampailah kepada Ku li yang tak mau belajar dari diri dia sendiri. Hehehhe...
 

No comments:

Post a Comment