My photo
Stories for my three heroes.

Wednesday, September 21, 2005

Aku, Ibu dan Adik dalam perjalanan ke KLCC. Kami masih dalam kereta di Cheras bila Adik menjerit, 'Ibu, STOP! STOP!, STOP, Ibu...Look!'. Telunjuk Adik menunjuk seekor anak kucing hitam mematikan diri ditengah-tengah jalanraya.

Ibu perlahankan kereta dan bertanya ke aku,' You want to get it?'.
Aku pandang keluar melihat kereta bersimpang siur. Aku pandang anak kucing yang masih membatu atas jalanraya. Kemudian aku pandang Adik.

'Save the cat, Ayah. Save it, please! It's so cute...please Ayah!', rayu Naim dengan muka 'Puss-in-Boots' dia.

Adik memang sayang kucing. Pada dia semua kucing comel dan patut disayangi. Kami tak berapa selesa kalau Adik nak membela kucing. Sebab Adik(dan juga Abang) alergik kepada bulu kucing. Jadi kadang bila kami kasihan kepada Adik, kami ambil anak kucing. Bila dah besar sikit, kami beri kepada kawan untuk dibela. Kalau sakit, kami pulangkan kepada SPCA untuk mereka jaga.

Dah lama juga kami tiada membela kucing dirumah. Walaupun Adik ada meminta supaya membela kucing, kami terangkan halangan yang ada. Ibu selalu jelaskan begini, ' Adik, we love to keep a cat at home. But now we have Baby Faim. Sometimes cat can get dirty and pass it on to Baby. Then Baby Faim can get sick. We get a cat when Baby Faim dah besar, ok?'.

Dan, Adik selalunya tak membantah. Naim memang lebih sayang kepada Baby Faim.

Aku genggam anak kucing hitam di atas tengah jalan dan berlari ke dalam satu taman nurseri bonsai yang berdekatan. Aku lepas anak kucing tu jauh di dalam supaya dia tak berpatah balik ke jalanraya.

Balik di kereta, Adik bertanya,'Will the little cat be okay Ayah?'.
'He will be fine... insyallah!', jawab aku pendek.
'Ok, lets go, Ibu', Adik angguk dan minta Ibu memandu semula ke KLCC.

POSTSCRIPT : Manusia ni sebenarnya mempunyai sifat penyayang especially perempuan yang tahap 'nurturing instinct' dia tinggi dari zaman dahulukala.. namun bila dah dekat hujung zaman ni... manusia dah tak berapa dapat sayang meyayangi walau zuriat sendiri..apatah lagi nak menunjuk sayang kepada hewan.... yang juga ciptaan tuhan tapi kurang sikit berakal ....

No comments:

Post a Comment