My photo
Stories for my three heroes.

Sunday, May 30, 2004

Malam satu tu, aku balik dari office dan ajak Zaim dan Naim pi Leisure Mall, cuma nak makan Mcdonalds. Aku rasa lama jugak tak berjalan dengan diorang.

'Boys, you all quickly do your homework, tution and mandi. Then we go. Abang, you pray with me' aku menyalak arahan dengan suara biasa.

Habis semua kelam kelibut diorang buat. Homework, mandi semua berjalan dengan efisien tanpa dolak-dalik. Ibu senyum aja nengok. Ibu tak ikut sebab aku tak ajak.

Bila semua dah siap, aku pon start kereta dan menunggu.

Zaim dengan Naim dah berebut nak masuk kereta dan kedua-duanya nak duduk sebelah depan. Adik dah masuk dulu dan menghimpit Abang keluar. Abang pulak cuba nak menghimpit masuk. Dua-dua menjerit-jerit, 'YOU! ME! YOU! ME!'.

Aku pujuk Adik,'Adik, let Abang in la. You shift in a little bit, please'.

'No, I don't want Abang here. Abang can sit at the back' jawab Adik garang.

Aku tanya Abang pulak,'Bang, you sit at the back, please?'.

'I don't want to sit at the back. Adik should sit at the back because he sat in front this morning masa pergi sekolah' bantah Zaim.

Dua tiga kali aku ulang, dua-dua masih tak berganjak. Akhirnya aku kira sampai sepuluh dalam hati. Habis aja hitungan, aku tutup enjin kereta dan pi ke dapur makan nasi tanpa bercakap sepatah pon.

Habis makan, aku capai buku dan naik ke atas. Masa aku berjalan naik tangga, Adik berbisik perlahan tapi dapat aku dengar.
'Ayah, we agreed to sit at the back, both of us'.

Aku jalan terus ke atas dan seliseh dengan Ibu.

Ibu senyum juga.

No comments:

Post a Comment