My photo
Stories for my three heroes.

Friday, May 14, 2004

Zaim dah sehat. Semalam aku ingatkan dia pasal perbualan dia dengan aku sebelum ini.

'Zaim, you still remember asking me for a big brother or a big sister?' tanya aku.

'Yeah, and you said that you can't help' jawab Zaim sambil membaca buku 'Redwall'.

'I am just wondering, if you need someone older for guidance and advice, I am always here you know. Just like adik can always depend on you' aku cuba menjelas.

Aku risau adakah dia cuba nak maksudkan bahawa aku selalu tiada masa untuk dia. Untuk bersama dia, bercakap, berbual, bermain dan bertunjuk-ajar. Rasa aku, aku dah buat sekadar yang termampu.

'Ayah that is different. But never mind, I understand' jawab Zaim.

'Come on you can tell me' aku pujuk dia.

Zaim letak buku dia dan pandang jauh ke depan.

'It is just that whenever adik gets into trouble, he could blame me and put me in trouble. If i have a bigger brother or sister ... see' jawab Zaim. 'But that's not the only reason la,' tambah Zaim dan fokus balik kepada buku dia.

Aku diam dan berlalu.

Pada kesempatan lain, aku cerita dengan Ibu perbualan aku dengan Zaim. Ibu kata,'I think he is trying to say that Adik always gets way with things. And most of the time, you always favor Adik over him eventhough Zaim didn't do any wrong. Maybe you should be balanced in treating them. Lagipun Adik dah besar... 6 years old. He should be responsible for his own actions and punished just like Abang. You cannot protect Adik anymore'. Pandainya Ibu.

Aku dengar cakap Ibu. Selalunya aku ambik perhatian. Walaupun Ibu selalu tegur kalau aku asyik spend time dengan Uncle Panjang. Aku dengar dan selalu ambik iktibar. Walaupun kita ketua keluarga, kita kena dengar pandangan dan nasihat orang yang sama-sama menjalankan tugas dan amanah dengan kita. Samada di rumah atau di pejabat.

Itu pandangan yang terlintas di kepala aku.



No comments:

Post a Comment