My photo
Stories for my three heroes.

Tuesday, April 26, 2005

CHANGING TEEN

Alzaim semenjak balik dari sleepover rumah kawan dia, kadangkala nampak murung atau bersendiri. Dia masih ada bermain dengan Adik dan Baby, tapi kemurungan dan kesendirian dia nampak juga di mata aku, apatah lagi di mata Ibu yang sentiasa peka dengan tingkah-laku anak-anak dia. Ibu suruh aku luang masa bercakap dengan dia.

Semalam aku panggil dia lepas Maghrib.

'Bang! Is anything wrong?' tanya aku.
'What do you mean Ayah?', Alzaim tanya balik kepada aku.
'It seems that of recent days, you are more quiet and less involved' kata aku membuka jalan.
'Nope, everything OK', Alzaim jawab sambil merenung muka aku.

'How was your sleepover? You guys sure had lotsa fun, right?' aku cuba yang tu pulak.
'Yup, It was fun. We went bowling, computer games and mostly we watched VCDs' jawab Zaim enthusiastic tetiba.

'You guys talked about me?' tanya aku.
'Nope', jawab Zaim pendek.
'About family, religion, house, girls and er.. girls and girls?', aku tanya lagi.
'No la Ayah' kata Zaim.

Aku diam sekejap.

Ibu pernah kata yang Cikgu Zaim beritahu bahawa umur dan pendewasaan Abang masa ini membuat dia lebih cenderung untuk bersama teman-teman sebaya dia. Cara berfikir, konteks bercerita dan gaya bertutur semuanya akan mencerminkan tahap pembesaran dia, fizikal dan minda serta pergaulan. Aku terfikir sudah sampai kah masa aku perlu mengambilkira perubahan dia dalam aku berhubung dengan anak aku yang paling tua ini. Tak tau la aku.

Aku cuba a trojan horse ,' What if I let you decide on your own, your computer time, your bedtime and homework, on your own'. Mata aku memandang kepada dia.

'Wow..that's great Ayah'. Mata dia bersinar-sinar.

'So, you want that?' tanya aku. ' You sure?'.

' Yes I'm sure.' Kata Zaim. 'But... then I will end up sleeping at midnight.. or not finishing my homework' keluh Zaim.

'Oh like that!' kata aku. 'Let's go down and see what the Baby is doing', sengaja aku ajak ke bawah dan tidak rumuskan semuanya.

Baru tadi ni aku telefon Ibu kat sekolah diorang. Ibu kata dia nampak Abang jalan dengan bergaya dengan kawan sebaya dia. Bila dia lalu depan Ibu dia kata,' I think I know this lady. Oh..it's my mom' dia ketawa dengan kawan dia.

No comments:

Post a Comment