My photo
Stories for my three heroes.

Tuesday, April 19, 2005

Pagi Ahad, ada elektrician datang nak repair lampu. Untuk bolehkan dia buat kerja, suis utama kena tutup dan semua alat letrik tak boleh dipakai lah. Adik pon mengamuk. Dia sedang menonton TV cerita kartun kegemaran dia. Habis dia jerit kat semua di rumah.

Aku fikir. Adik paham kenapa suis kena tutup. Dan Adik paham kalau tutup, semua barangan letrik tak fungsi. Yang buat dia ngamuk ialah kenapa kena buat masa dia nonton. Ego dia buat dia marah.

Cara nak hilang marah dia ialah dengan menghilang tumpuan dia dari TV dan cerita benda lain. Bila dia tengok kita usaha sesuatu untuk dia, ego dia tak akan terasa tercabar dan boleh terima hakikat.

So bermulalah negosiasi dengan Adik.

'Adik, what happened?'

'I want to watch TV and cannot'

Tak perlulah aku beritahu sebab apa takda letrik. Dia dah tahu, tak pasal-pasal dia ngamuk nanti.

'Easy, let's watch TV upstairs, come', aku tarik tangan Adik ke atas.

Sampai kat atas. Aku saja petik suis lampu.
'Eh, here no eletricity as well la Adik'. Aku petik suis kipas. Memanglah takda. Ini hanya satu charade aja. 'Probably the TV also cannot be turned on', kata aku. 'I know, I think the man switched off the main switch. Adik, where is the main switch?'.

'It's downstairs. I saw the man did it'.
'You show me', adik pimpin aku pulak ke bawah.
'Thereeeeee..', kata Adik.

'Ohh.. yes I see. Tokay, berapa lama ini, saya anak mau tengok TV'.
'Lagi sikijap'

'Kalau mandi dulu nanti boleh siapka?'
'Boley boley'. Tokey pon berlakon sekali.

'Adik, you bathe first, nanti when everything ok, I pasang TV for you, OK?'

Adik angguk, 'OK'.
Marah dia entah ke mana.

No comments:

Post a Comment