My photo
Stories for my three heroes.

Saturday, February 26, 2005

Aku beli buku tentang sejarah modern Timur Tengah. Bukunya tidak berapa tebal sekadar bacaan ringan sahaja. Nenek terlihat dan meminta untuk membacanya sama. Mendengar semua ini, Zaim pon meminta untuk membacanya. Aku suka anak-anak aku membaca. Aku tidak pernah menghalangnya. Dan Zaim memang minat membaca. Membaca menambah pengetahuan sama seperti kalau dia pi berjalan-jalan keluar atau dalam negeri.

Tapi aku cukup tak suka kalau diorang tak menjaga buku-buku dengan baik. Aku beritahu peraturannya. Buku jangan dicampak, jangan dilangkah, jangan dilipat jangan itu ini. Setiap buku yang aku beli aku minta Ibu sampulkan supaya tahan lama. Aku masih ada buku/novel berusia 20 tahun. Kertasnya dah lusuh tapi covernya masih ada.

Aku melangkah ke arah toilet membawa buku Timur Tengah tersebut.

'Are you planning to open a library, Ayah?', tanya Zaim.

'If I have enough books, I may' jawab aku.

'Maybe you should, cause you are turning our toilet into one already' kata Zaim selamba.

Aku malas nak jawab. Aku kunci pintu bilik air dari dalam dan mula sesi membaca aku. In peace and quiet.

Bila aku keluar dalam beberapa minit kemudian, Zaim dah menunggu di luar dan bertanya,' So Ayah, how are we gonna solve the Middle East problems. Any bright ideas yet?'

Aku jalan terus.

No comments:

Post a Comment