My photo
Stories for my three heroes.

Monday, February 28, 2005

Sedang aku meneliti akhbar petang tadi, aku terperasan Ibu berulang-alik depan mata aku berkali-kali. Aku tumpu perhatian kepada Ibu. Kali ini dia keluar dari dapur dengan kain buruk. Rupanya Adik dah tumpah air kat depan TV. Dia beri kain kepada Adik dan minta dilap. Adik mula reluctant tapi akhirnya akur. Aku baca akhbar balik.

Sekejap lagi Ibu turun dari atas. Bila dia naik aku tak sedar. Di tangan ada Baby Faim. Di tangan dia juga ada tuala mandi Abang dan Adik. Waktu mandi la ni. Dia sangkut tuala mandi kat banister tangga dan mengarah kedua-duanya mandi. Lama juga dia memujuk akhirnya kedua-dua anak aku capai tuala dan mandi juga. Selesai, dia letak Baby Faim di bouncer dan ke dapor. Dia tanya kakak kalau dah siap makan. Sudah rasanya. Senyap sekejap. Aku perhati Ibu terus.

Siap mandi dua-dua anak aku turun. Semua baju kotor diletak di belakang. Tuala disidai juga. Itu peraturan Ibu. Ibu sikat rambut adik. Kemudian dia bagi dua pinggan nasi dengan ayam yang diracik tipis oleh kakak untuk dimakan.

Sementara Abang dan Adik makan, Baby Faim menangis minta didukung. Dia ambil Baby. Dia datang kepada aku dan mula bersuara kepada aku.

'Ayah after this the boys will do their homework. Can you go mandi now, pray and then help them with their work' biasa je suara dia.

Aku tersengeh. Tanpa menjawab aku pon naik ke atas sambil mencuit Baby Faim. Ibu tak hilang rentak. Terus aja dia ambil bag buku Abang dan Adik dan keluarkan semua buku dan folder mereka dan letak atas meja.

Aku terus ke bilik mandi sambil berfikir. Ibu macam Ibu orang lain juga rasa aku. Kadang penyayang, kadang garang sangat(aku pon saspen), kadang serba mengetahui dan kadang tak reti. Pada ku Ibu seorang teman, seorang rakan dan seorang tersayang sekaligus.

Ibu adalah Ibu. Walaupun masa dia mengandung Faim dulu Adik panggil dia Fat Lady.

No comments:

Post a Comment