My photo
Stories for my three heroes.

Friday, February 11, 2005

Pagi tadi, aku decided nak suruh anak-anak aku cuci kereta. Bukan sebab kedekut, tapi sebab dah lama tak tengok perangai diorang. Jadi ini satu cara aku nak tengok depa bekerjasama. Plannya begitu la.

Abang suka sangat mencuci. Dia tanya aku setiap aspek.

'You have to wash from the top to the bottom' kata aku.
'Why?', tanya Zaim, dia tau nak cuci aja.
'So that the dirt you wash will go from top to bottom. So that you don't have to wash twice', kata aku.
'If I wash from bottom then i have to wash again because when i wash the top, the dirt go down to the bottom?' dia nak confirm.
'Yes', kata aku.
Zaim angguk.

Aku perhati Adik pulak. Adik tak habis-habis menyembur air ke seluruh badan kereta. Memang aku suruh, nak memberus kang lain jadiknya. Tapi aku heran semburan dia selalunya dekat dengan Abang aja. Habis basah badan Abang kena percikan air. Kadang memang dia sembur direct ke Abang pon. Adik ni memang suka bermain dan bergurau.

'Adik don't spray at Abang' kata aku menegur.
'I didn't. Abang so close. I have to spray this part you know' jawab Adik. Tak mengaku.
Aku masak perangai Adik. Kalau aku marah, sekejap lagi dia akan terus letak getah paip tu dan masuk ke dalam.
'Adik you can't spray Abang, you know why?' kata ku lembut.
Adik tengok aku,'Why not Ayah?'.
'Abang is not a plant. He needs no watering' kata ku sambil ketawa.
Abang pon menyahut,' Yes Adik, go and water the plants lah!'.

'Oh ok. I water the plants now', Adik akur dan terus menyembur pokok berdekatan sambil sempat menyembur kucing liar yang masuk laman rumah.

Aku tersenyum. AKu tengok Abang mengeleng-geleng kepala.

No comments:

Post a Comment