My photo
Stories for my three heroes.

Friday, April 02, 2004

ANTARA TUJUAN SEBENAR

Aku menulis bukan la bertujuan nak menunjuk kepandaian aku menulis atau kepandaian Zaim bertutur, bercakap, bergaya, berlagak dan sebagainya. Aku rasa semua kanak-kanak memiliki kepandaian dan kebolehan yang serupa. Zaim hanyalah salah seorang anak kecil dari berjuta di Malaysia ini yang aku dapat lihat dan perhati tingkah laku serta tutur katanya hampir setiap hari.

Yang aku hairan, sebagai seorang Ayah, ialah bagaimana sesuatu tingkah lakunya itu mengingat aku kepada hal-hal yang aku kadang tidak begitu awas. Aku jadi ingat, bila aku peka kepada tingkah laku dia. Pemikiran dia, tutur kata dia adalah pemikiran dan tutur kata hasil proses kognitif minda seorang kanak-kanak. Cumanya kita yang dewasa dapat melihat maksud tak tersengaja melalui proses minda kita pula yang sepatutnya lebih terberguna.

Saja nak tukar fokus.

No comments:

Post a Comment