My photo
Stories for my three heroes.

Sunday, January 23, 2005

Kami balik dari JB dengan selamat semalam dan sampai di KL petang Sabtu.

Dalam perjalanan tu Zaim duduk depan dan menjadi rakan berbual kepada monotoni pemanduan aku. Kadang dia buat-buat nak muntah sebab aku bawak terlalu laju katanya. Aku slow down sebab aku tau dia sindir pemanduan aku.

Zaim tanya aku,'Ayah, we went back to JB for Kurban, but I didn't see anything being slaughtered like in Jakarta'.

Aku tersenyum. Aku teringat masa kat Jakarta bila kami semasyarakat buat gotong royong semelih lembu dan kambing. Masa memula tu dua-dua anak aku suka sangat. Tanya apa tu kurban dan menyampaikan hasrat nak berkorban. Bila hewan-hewan tu sampai dan diikat, seronok mereka bermain memberi makan rumput dan sebagainya. Tapi bila hari sembelihan datang dan hewan tersebut disembelih, Adik menangis dan Abang bermuka sedih sepanjang hari. Memacam aku bagi alasan dari kata itu perintah agama, nak sedekah kepada fakir miskin dan juga bahwa roh hewan-hewan tu dirahmati dan menjadi suci sebab dia membantu orang Islam mendekatkan dengan Agama masing-masing. Aku juga cerita pasal Nabi Ismail dan Nabi Ibrahim.

'Well, judging by previous experience, I decided that we should be in JB after all those slaughtering have been completed. So that there would be no trauma' kata aku sambil menumpu kepada jalanraya. Ada segerombolan geng motosikal laju sedang meluncur kiri kanan bas macam stunt dalam movie Matrix.

Zaim kata balik, 'Anyway, I am glad we went back. Tok Bak is so old now, his one tooth is sticking out. Kesian Tok Bak'.

'Well, Abang, that's one main reason why I took you guys back home. To see him and the others. We couldn't visit them during Aidil Fitri, so even if its only for one day... I think it's enough' kata aku. Aku cuba nak cerita panjang lebar lagi tapi tiba-tiba mata aku tertumpu kedepan. Semua kenderaan nyala lampu merah dan menjadi sangat perlahan. Accident kata hati aku.

Memang betul.

Apabila kami berselisih dengan tempat kejadian, aku nampak seimbas sebuah Kembara mengiring atas jalanraya dan beberapa orang duduk memegang kepala. Beberapa kenderaan lain berhenti di tebing jalan membantu yang malang dan mengurus trafik. Amazing human instinctive behavior. Yang menonton pon ramai la juga.

Zaim tiba-tiba bersuara,'I don't know how it happened but isn't it so wasteful'.

Aku hanya mengganguk. Aku pandang Ibu dibelakang. Muka Ibu pon kelam aja melihat kejadian.

No comments:

Post a Comment