My photo
Stories for my three heroes.

Friday, January 21, 2005

Rabu lepas aku dapat balik rumah cepat sebab kena pi outstation ke KL. So malas nak balik ke opis aku balik rumah terus at five.

Selesai aku mandi aku mula nak buka newspaper sebab dah tiga hari aku tak sempat baca. Aku dengar suara Ibu meninggi kat bawah.

'You do it now and don't dilly-dally. You waited long enough', suara Ibu keras.

Dalam hati aku kata ini mesti Adik tak mau buat school work. Memang sengaja melambat-lambat. Biar aja la, aku sambung balik baca suratkhabar. Halo Bos belum sempat aku tatap.

' I don't want to do. I want Ayah. I want Ayah', aku dengar suara Adik menjerit-jerit balik.

Aku dah terpalit. Aku panggil Adik naik. Aku masak sangat dengan perangai Adik. Dia tak boleh diperintah. Dia yang memerintah. Aku tau ini fasa masa kecik aja. Dan aku ada cara nak 'defeat' perangai ini. Cara kasar atau cara lembut.

'Adik why you don't want to do your work?' kataku lembut.

'Cause I am tired and it's so hard' jawab dia dengan buat muka manja. Naim ni dah nak masuk 7 tahun.... still my Baby. Aku tau jawapan dia tu cuma alasan dia buat-buat.

'Oklah, if you are tired, you rest 5 minutes, then you do, OK?' aku cadang dateline.

'Ok, I want to rest here... then I do homework' jawab Adik. Dia setuju pilih masa nak buat suruhan Ibu.

Aku minta Ibu turun dan jamin Adik akan mula buat homework dalam masa 5 minit.

Aku pilih cara lembut.

No comments:

Post a Comment